×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 8 نوع ازمهمترین الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسیم!
تاریخ انتشار : 12 دی 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

8 نوع ازمهمترین الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسیم!

8 نوع ازمهمترین الگوریتم های گوگل را بهتر بشناسیم!

الگوریتم های گوگل از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی هستند که موتور جستجوی گوگل به طور مداوم آنها را آپدیت می‌کند تا در نهایت بتواند بهترین و مناسب‌ترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد. از آنجایی که ممکن است برخی از تولیدکنندگان محتوا با تکرار کلمات کلیدی یا سایر روش‌هایی که برای سئو مناسب هستند، از رویکردهای نادرستی استفاده کنند، گوگل، الگوریتم های متعددی را برای جلوگیری از این روش‌های نادرست ارائه داده است تا بتواند محتوایی مناسب با جستجوی کاربر را در سریع‌ترین زمان ممکن نمایش دهد.

در ادامه 8 نوع از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل را که طی این سال‌ها بروزرسانی شده‌اند، معرفی خواهیم کرد.

مهمترین الگوریتم های گوگل

مهم‌ترین الگوریتم های گوگل :

1-الگوریتم پاندا

سال 2011 موتور جستجوی گوگل اولین الگوریتم خود را به عنوان الگوریتم پاندا معرفی کرد. از آنجایی که برخی از وب‌سایت‌ها با پر کردن متن خود از کلمات کلیدی، سعی در کسب رتبه بالاتر در نمایش گوگل داشتند و چندان به محتوای خود اهمیت نمی‌دادند، این الگوریتم با تمرکز بر محتوای باکیفیت کار خود را آغاز کرد.

اما محتوای باکیفیت از نظر الگوریتم های گوگل چیست؟ محتوایی که یونیک باشد، یعنی کپی نشده و منحصر به فرد باشد و از سایت‌های دیگری کپی نشده باشد؛ همینطور چنین محتوایی باید از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی دوری کند و در عوض کلمات کلیدی را کاملا مرتبط با متن ارائه دهد.

الگوریتم پاندا با تمرکزی که روی کیفیت محتوا داشت باعث شد که بسیاری از محتواهای تکراری و کپی‌شده که نیاز مخاطبان را برطرف نمی‌کردند، در لیست نمایش گوگل قرار نگیرند.

الگوریتم پاندا

2-الگوریتم پنگوئن

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود وب‌سایت‌ها بتوانند رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل به دست آورند، بک لینک‌ها هستند، موتور جستجوی گوگل به سایت‌هایی که موفق به گرفتن لینک از دیگر سایت‌ها شده و از طریق بک لینک ها به یکدیگر ارجاع بدهند، رتبه خوبی در نتایج جستجو می‌دهد.

همین امتیاز باعث شد که برخی از صاحبان وب‌سایت‌ها از روش‌های غیرمعمول برای گرفتن بک لینک استفاده کنند، مانند معاوضه و خرید و فروش لینک. این در حالی است که بک لینک در صورتی می‌تواند مفید باشد که به طور طبیعی و با توجه به محتواهای مرتبط استفاده شود.

الگوریتم پنگوئن که در سال 2012 معرفی شد، از جمله الگوریتم های گوگل به شمار می‌رود که برای همین مسأله ایجاد شده است. این الگوریتم به بک لینک‌ها توجه کرده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و همانطور که به سایت‌هایی که از بک لینک‌های مناسب و مرتبط استفاده می‌کنند، امتیاز مثبت می‌دهد؛ در مقابل، به سایت‌هایی که از روش‌های نادرست برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کنند، امتیاز منفی می‌دهد.

3-الگوریتم مرغ مگس خوار

در سال 2013 گوگل در کنار الگوریتم پنگوئن، الگوریتم دیگری را نیز معرفی کرد که مرغ مگس خوار نام دارد. این الگوریتم تمرکز خود را از روی کلمات کلیدی به سمت مترادف‌های آنها سوق داده است. همه ما هنگام سرچ در موتور جستجوی گوگل این تجربه را داشتیم که یک سری کلمات کلیدی مرتبط هم برای‌مان به نمایش درآمده‌اند.

این درست همان کاری است که الگوریتم مرغ مگس‌خوار انجام می‌دهد، به همین دلیل هم هنگام تولید محتوا، به جای اینکه دائما یک سری کلمات کلیدی بعضا کوتاه را تکرار کنیم، باید کیفیت محتوا را بالاتر ببریم، از کلمات و خصوصا عبارت‌های مرتبط و مترداف با کلمات کلیدی اصلی متن استفاده کنیم تا مرغ مگس خوار آنها را شکار کرده و به کاربری که جستجو می‌کند، نشان دهد.

4-الگوریتم ونیز

قبل از اینکه یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل به نام الگوریتم کبوتر را معرفی کنیم، باید از الگوریتم دیگری نام ببریم که در سال 2012 ارائه شد. این الگوریتم ونیز نام داشت و بعدتر در الگوریتم کبوتر بروزرسانی شد. کار اصلی الگوریتم ونیز توجه به جستجوهای محلی و موقعیت جغرافیایی بود.

مثلا اگر وب‌سایت یک رستوران را در نظر بگریم، طبق الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل، باید مختصات جغرافیایی خود را هم ثبت می‌کرد تا گوگل بتواند آن را به کاربران محلی نشان دهد.

5-الگوریتم کبوتر

الگوریتم سئو گوگل همیشه در حال بروزرسانی است و با ارائه برنامه‌های متعدد و آپدیت‌شده، سعی در ارائه بهترین محتوا به کاربران دارد. در سال 2014 الگوریتم جدیدی از سوی گوگل معرفی شد به نام الگوریتم کبوتر.

مهم‌ترین کارکرد الگوریتم کبوتر تمرکز بر سئوی محلی است، به این معنا که این کبوتر روی وب‌سایت‌ها پرواز می‌کند و محتوای سئوی شده‌ای را به کاربران نشان می‌دهد که به مکان جغرافیایی آنها نزدیک‌تر باشد.

الگوریتم کبوتر

6-الگوریتم دزد دریایی

در لیست مهمترین الگوریتم های گوگل باید از یک الگوریتم دیگر هم نام ببریم که در سال 2012 بروزرسانی شد و نام آن دزد دریایی است. دزد دریایی همانطور که از نام آن هم پیداست، به دنبال دزدان است، یعنی سایت‌هایی که محتوای تکراری و کپی شده ارائه می‌دهند.

این الگوریتم مخصوصا برای وب‌سایت‌هایی که در زمینه دانلود کتاب، موسیقی و فیلم فعالیت می‌کنند کارایی دارد و در صورتی که از قوانین کپی‌رایتینگ پیروی نکنند، به آنها امتیاز منفی می‌دهد و در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی را به دست نخواهند آورد.

7-الگوریتم محتوای تازه

یکی از برنامه‌هایی که موتور جستجوی گوگل در لیست الگوریتم‌ های خود قرار داد، الگوریتم محتوای تازه است که در سال 2011 ارائه شد. همه ما با یک سری اخبار و موضوعات تازه روبه‌رو شده‌ایم که برای مدتی همه جا درباره آنها صحبت می‌شود، کار این الگوریتم این بود که محتوای تازه و داغ را هم در صدر نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد.

مثلال طی چند ماه اخیر کلاب‌هاوس یکی از پلتفرم‌هایی بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل هم در صورت جستجوی کاربران، محتواهای تازه‌تری که در این باره تولید شده بودند، شانس بیشتری در نمایش موتور جستجوی گوگل داشتند.

8-الگوریتم موبایل گدون

لیست مهمترین الگوریتم‌های گوگل را با موبایل گدون که در سال 2015 معرفی شد، به پایان می‌بریم. الگوریتمی که اهمیت حضور کاربران را در دستگاه‌های موبایل درک کرده و در الگوریتم سئو گوگل به موبایل فرندلی (mobile friendly) بودن محتوا هم اهمیت می‌دهد.

این روزها که بسیاری از کاربران از طریق موبایل خود در موتور جستجوی گوگل حاضر شده و سرچ انجام می‌دهند، الگوریتم موبایل گدون برای محتواهای که مطابق با صفحه موبایل مناسب‌سازی شده‌اند، امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد.

الگوریتم‌های گوگل: مهم و تاثیرگذار

برای الگوریتم های گوگل نمی‌توانیم قائل به حرف آخر باشیم! این موتور جستجوی پرطرفدار برای نمایش بهترین و مناسب‌ترین وب‌سایت‌ها به کاربران، به طور مداوم در حال بروزرسانی است و با ارائه الگوریتم های سئو گوگل ، تولیدکنندگان را از ارائه محتوای بی‌کیفیت و تکراری باز می‌دارد.

بر این اساس تولیدکنندگان محتوا باید همیشه نسبت به الگوریتم های گوگل حساس باشند و اخبار آن را دنبال کنند تا در کنار الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن و … با سایر بروزرسانی‌های آن هم آشنا شوند و در صدر نتایج موتور جستجوی گوگل قرار داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید