×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 5 دلیل برای اینکه باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم.
تاریخ انتشار : 14 آذر 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

5 دلیل برای اینکه باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم.

5 دلیل برای اینکه باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم.

سرچ کنسول گوگل که پیش‌تر با نام وبمستر تولز نامیده می‌شد، یکی از ابزارهای مهم در فرایندهای بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود که هر بازاریاب دیجیتال باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

سرچ کنسول موضوع اصلی مقاله پیش روی شماست. در این مقاله بعد از معرفی این ابزار، 5 دلیل اصلی که نشان دهنده اهمیت این ابزار و استفاده از آن در فرایندهای بازاریابی است، بیان خواهد شد.

می‌توانیم بگوییم که سرچ کنسول چند قدم جلوتر از وبمستر تولز قرار دارد، چراکه این ابزار تنها برای مدیران وب‌سایت طراحی نشده است، بلکه برای طیف گسترده‌ای شامل بازاریابان، طراحان، متخصصان سئو، برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و … کاربرد دارد.

سرچ کنسول گوگل چیست؟

درست مانند وبمستر تولز، Google Search Console نیز مجموعه‌ای از منابع و ابزارهاست که به صاحبان وب‌سایت، بازاریابان دیجیتال و متخصصان سئو کمک می‌کند نظارت بهینه‌تر و کارآمدتری روی عملکرد وب‌سایت خود در فهرست جستجوی گوگل داشته باشند.

با توجه به اهمیتی که کنسول جستجوی گوگل در بازدید وب‌سایت‌ها از طریق این موتور جستجو دارد، در ادامه 5 دلیل عمده و اساسی را که نشان می‌دهند چرا بازاریابان دیجیتال باید از سرچ کنسول استفاده کنند، بیان خواهیم کرد.

استفاده از سرچ کنسول گوگل

تکامل جریان بازاریابی محتوا از طریق سرچ کنسول

ابزار سرچ کنسول این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم روند تولید محتوا را بررسی کرده و پیشرفت آن را اندازه‌گیری کنید. در فرایند آموزش گوگل سرچ کنسول با بخشی آشنا می‌شوید که مربوط به کلمات کلیدی است.

این بخش که Content Keywords نام دارد، در قسمت سمت چپ سرچ کنسول گوگل قرار دارد و گزارش مفیدی از متداول‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با وب‌سایت شما را ارائه می‌دهد. از طریق این ابزار می‌توانید عملکرد بازاریابی محتوایی خود را بر اساس کلمات کلیدی پیگیری کنید و میزان پیشرفت خود را بسنجید.

از طریق گزارش کلمات کلیدی کنسول سرچ گوگل می‌توانید کلمات کلیدی خود را مورد بازبینی قرار داده و به بازبینی و احتمالا تنظیم مجدد برنامه محتوایی خود بپردازید.

ویژگی مدیریت کلمات کلیدی که در پنل تبلیغاتی آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت به تبلیغ دهندگان ارائه می‌شود، مشابه این ویژگی در سیستم گوگل است. در همین زمینه مقاله‌ای در بلاگ آموزشی مگنت تدوین شده است که شمارا به مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم.

بررسی عملکرد سئو در ابزار Google Search Console

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های سرچ کنسول گوگل ، Search Analytics است که این بخش را می‌توانید از قسمت Search Traffic که در سمت چپ داشبورد سرچ کنسول قرار دارد، پیدا کنید. سرچ آنالیتیکس تعداد دفعات نمایش وب‌سایت شما را در گوگل نشان می‌دهد و بر اساس آن حتی می‌توانید میزان ترافیک وب‌سایت‌تان را در زمان‌های مختلف بررسی کنید.

همچنین یکی از اطلاعات ارزشمند دیگری که از طریق بخش Search Analytics در کنسول سرچ گوگل به دست خواهید آورد، دستگاهی است که کاربران از طریق آن به وب‌سایت شما رسیده‌اند، به عنوان مثال با تلفن هوشمند یا رایانه شخصی خود این جستجو را انجام داده‌اند؛ همچنین این ابزار نشان می‌دهد که کدام صفحات دارای بیشترین و کمترین نرخ کلیک بوده‌اند.

اگر با نحوه کار با گوگل سرچ کنسول آشنا باشید، این ابزار کاربردی می‌تواند در بهبود عملکرد سئوی سایت شما مؤثر باشد، چراکه اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با میزان نرخ کلیک و میزان نمایش وب‌سایت شما ارائه می‌دهد و شما از طریق این اطلاعات می‌توانید عملکرد سئوی خود را بهبود ببخشید.

سازگاری نسخه وب در تلفن‌های همراه با سرچ کنسول گوگل

در سال 2015 گوگل اولین نسخه بروزرسانی سازگار با تلفن همراه را برای وب‌سایت‌ها معرفی کرد تا صاحبان وب‌سایت‌ها بتوانند رتبه سایت و صفحات خود را در نتایج جستجوی تلفن‌های همراه بهینه کنند. ابزار سرچ کنسول نیز این قابلیت را برای کاربران فرهم کرد تا بتوانند میزان سازگاری وب‌سایت خود را در تلفن‌های همراه بررسی کنند.

از آنجایی که بسیاری از کاربران امروزی جستجوهای خود را در گوگل از طریق تلفن‌های هوشمندشان انجام می‌دهد، این امکان در کنسول جستجوی گوگل می‌تواند در بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای قابلیت‌های جستجو در دستگاه‌های هوشمند تلفن هم کارآمد باشد.

از طریق سرچ کنسول خیلی راحت می‌توان آدرس وب‌سایت خود را وارد کرد و متوجه این نکته مهم شد که طراحی صفحه مذکور تا چه اندازه برای نمایش در تلفن‌های همراه مناسب است.

یکپارچگی سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس

احتمالا اکثر بازاریابان از ابزار google analytics استفاده می‌کنند و طبیعتا اگر بتوانند داده‌هایی را که این ابزار در اختیار آنها قرار می‌دهد، با داده‌های سرچ کنسول گوگل ادغام کنند، استفاده بهینه‌تر و کارآمدتری از این ابزارها خواهند داشت.

در حالی که گوگل آنالیتیکس کل درخواست‌های کاربر برای یک کلمه کلیدی در سراسر وب را به شما می‌دهد، سرچ کنسول مهم‌ترین کلمات کلیدی را که گوگل در سایت شما پیدا کرده است ارائه خواهد داد.

به طور کلی کنسول جستجوی گوگل یک سری پردازش‌های اضافی را علاوه بر آن چیزی که گوگل آنالیتیکس دارد، ارائه می‌دهد. بنابراین شرایط ادغام ابزار گوگل آنالیتیکس در سرچ کنسول فراهم است و براحتی می‌تواند تلفیقی از این داده‌های مهم را به دست آورید. برای آشنایی با این ابزار، به مقالات مربوط به گوگل آنالیتیکس در بلاگ آموزشی مگنت مراجعه کنید.

سرچ کنسول گوگل سایت شما را پیدا و فهرست‌بندی می‌کند

موتور جستجوی گوگل به طرز هوشمندانه‌ای صفحاتی را برای نمایش فهرست‌بندی می‌کند که مطابق با کلمات کلیدی کاربران تنظیم شده باشند، پیوندهای داخلی و خارجی آنها دقیق بوده و با جستجوی کاربران سازگار باشند. بر همین اساس نیز یکی از مهم‌ترین اهدافی که بازاریابان در فضای دیجیتال به دنبال آن هستند، این است که محتوای آنها در صدر جستجوی گوگل نشان داده شود.

باید بگوییم که آموزش گوگل سرچ کنسول و استفاده از این ابزار، اگر تنها منجر به تحقق همین امر هم شود، در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز یک ابزار ضروری به حساب می‌آید.

سخن آخر

سرچ کنسول گوگل داده‌ها و اطلاعات لازم را برای بهبود تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد تا بتوانند در بهینه‌سازی صفحات وب و نرخ تبدیل، عملکرد بهتری داشته باشند.

کنسول جستجوی گوگل بسیار کاربرپسند است و برای طیف وسیعی از کاربران، صاحبان مشاغل، متخصصان سئو و مدیران وب‌سایت جذابیت داشته و دارد.

در پایان باید این نکته مهم را متذکر شویم که بازاریابی دیجیتال بدون مجهز شدن به ابزار سرچ کنسول گوگل کامل نیست و اگر به دنبال این هستید که محتوای تبلیغاتی شما به طور درست و اصولی برای مخاطبان‌تان نمایش داده شود، از این ابزار غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید