×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ همه آن چیزی که باید درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدانیم!
تاریخ انتشار : 02 شهریور 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

همه آن چیزی که باید درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدانیم!

همه آن چیزی که باید درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدانیم!

شبکه های اجتماعی به جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی انسان‌های امروزی تبدیل شده‌اند و اکثر افراد از بستر این رسانه‌ها برای ارتباط با دیگران، جستجو، سرگرمی، انجام امور مربوط به کار، آموزش و … استفاده می‌کنند. تحول دیجیتال زندگی انسان‌ها را به سمت فضای مجازی سوق داده است و در حال حاضر نیز یک تعامل دوستانه بین کاربران و امکانات این فضا، مخصوصا شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.

بر همین اساس، متخصصان بازاریابی دیجیتال، تبلیغات در شبکه های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این روزها کمتر کمپین بازاریابی را می‌بینیم که از شبکه های اجتماعی به عنوان یک بستر مناسب دیجیتال مارکتینگ استفاده نکرده باشد.

تبلیغ در شبکه های اجتماعی همان اندازه که مهم و جذاب است، نیاز به آشنایی با اصول آن نیز دارد؛ به این معنا که هر برندی که قصد ارائه تبلیغات مؤثر در شبکه های اجتماعی را دارد، باید نسبت به اصول و راهکارهای آن نیز آشنا بوده و رویکردهای اصلی آن را با بشناسد و در نهایت رویکردی را انتخاب کند که با حوزه فعالیت آن برند، مخاطبان و اهدافش همخوانی داشته باشد.

تاریخچه شبکه های اجتماعی

جالب است بدانید که شبکه های اجتماعی در مدت زمانی کمتر از یک نسل توانستند از ابزاری برای مبادله الکترونیکی مستقیم اطلاعات به محلی برای اجتماع‌های مجازی تبدیل شده و در ادامه، جایگاه خرده‌فروشی‌ها را پیدا کنند و در نهایت به یکی از ابزارهای مهم و حیاتی بازاریابی قرن بیستم تبدیل شوند.

اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که شبکه های اجتماعی از کجا شروع شد و چطور توانست در چنین مدت کوتاهی، چنین تأثیر بزرگی بر فرایندهای بازاریابی به طور خاص و زندگی انسان‌ها به طور عام داشته باشد؟

شاید بتوانیم ریشه شبکه های اجتماعی را در سیستم تلگراف به سال 1844 پیدا کنیم، اما طبیعتا آن چیزی که در حال حاضر به عنوان رسانه اجتماعی شناخته می‌شود بسیار متفاوت‌تر و سریع‌تر از سیستم تلگراف عمل می‌کند.

در دهه‌های 80 و 90 میلادی شاهد راه‌اندازی سایت‌ها و وبلاگ‌ها بودیم که نمونه‌های اولیه شبکه های اجتماعی امروز به شمار می‌روند. لینکدین به عنوان یک رسانه اجتماعی به منظور برقراری ارتباط بین متخصصان جهان با یکدیگر در سال 2002 راه‌اندازی شد و تعداد کاربران آن در سال 2020 بیش از 675 میلیون کاربر در سراسر جهان بوده است.

رفته رفته بزرگ‌ترین شبکه های اجتماعی جهان مانند فیس‌بوک، توئیتر، تلگرام و اینستاگرام پا به عرصه گذاشتند و زیاد طول نکشید تا نقش این رسانه‌ها در فرایندهای بازاریابی برجسته شود؛ به طوری که در حال حاضر تبلیغات در فیسبوک، تبلیغات در اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ و … به عنوان رویکردهای اصلی سوشال مدیا مارکتینگ شناخته می‌شوند و هر کدام هم نقش قابل توجهی در فرایند بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کنند.

اهمیت شبکه های اجتماعی

بر همین اساس با توجه به اهمیتی که هر تبلیغات در شبکه های اجتماعی در ایران پیدا کرده است، در ادامه هر یک از این رسانه‌ها و رویکردهای بازاریابی دیجیتال را در آنها معرفی می‌کنیم.

تبلیغات در تلگرام

 تلگرام که در سال 2013 راه‌اندازی شده بود هم‌اکنون با داشتن بیش از 500 میلیون کاربر فعال، گزینه مناسبی در صنعت دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و تبلیغات در تلگرام یکی از راه‌های مناسب فرایندهای بازاریابی در فضای آنلاین به حساب می‌آید.

اول از همه باید یادآور شویم که برای تبلیغ در تلگرام حتما نباید خودتان یک کانال تلگرامی داشته باشید. براحتی می‌توان از طریق ارتباط با ادمین کانال‌های تلگرامی، تبلیغ مورد نظرتان را برای مدت زمان مشخص با یک هزینه مشخص در آن کانال‌ها قرار دهید.

نکته مهم برای ارسال تبلیغات در تلگرام این است که ابتدا کانال مناسب با محتوای تبلیغاتی‌تان را پیدا کرده و بعد از آن محتوایی را ارائه دهید که برای کاربران جالب توجه باشد.

به طور کلی در مدیریت تبلیغات در تلگرام ، انتخاب یک کانال اهمیت زیادی دارد، بنابراین اگر قصد تبلیغات گسترده در تلگرام را دارید، به این نکات توجه کنید:

-محتوای کانال باید با تجارت شما همسو باشد. اگر تولیدکننده آب‌میوه هستید، کانالی که مربوط به بیت‌کوین است، برای تبلیغ شما مناسب نیست.

– از مدیر کانال، آمار آن را بخواهید: چه تعداد کاربر دارد، میزان بازدید و میزان تعامل کاربران تا چه اندازه است؟

پس از بررسی موارد مذکور، می‌توانید محتوای بهتری تولید کرده و روش تبلیغ در تلگرام را بهتر مدیریت کنید.

تبلیغات در اینستاگرام

اینستاگرام از جمله بسترهای مهم در تبلیغات در شبکه های اجتماعی است که توجه کاربران زیادی را در سراسر جهان به سوی خود جلب کرده است. این روزها کمتر فردی را پیدا می‌کنیم که در فضای مجازی حضور داشته باشد، تلفن هوشمند در دستش باشد و از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده نکند.

بر همین اساس نیز در میان رویکردهای بازاریابی دیجیتال، تبلیغات در اینستاگرام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همین حالا اگر برنامه اینستاگرام را در گوشی‌تان باز کنید، صفحات زیادی را می‌بینید که در حال ارائه محتوای تبلیغاتی هستند.

انسان در اینستاگرام با دنیایی روبه‌رو می‌شود که تبلیغات رکن اصلی آن است. برهمین اساس شاید بتوانیم بگوییم یکی از بسترهای مناسب و کارآمد برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی، مخصوصا در کشور ما، اینستاگرام است.

از آنجایی که تبلیغات در اینستاگرام اهمیت زیادی پیدا کرده، به طور مداوم در حال تغییر و بهبود است و هر سال ترندهای جدیدی به آن اضافه می‌شوند. آشنایی با ترندهای تبلیغات در اینستاگرام در سال 2021 اهمیت زیادی در تبلیغ در شبکه‌ها اجتماعی دارد و باید با این ترندها آشنا شویم.

اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار باعث درآمدزایی افراد زیادی در فضای آنلاین شده است. شاید تا چند دهه پیش تنها هنرپیشه‌ها، هنرمندان و صاحب کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانستند از راه تبلیغات، درآمد داشته باشند، اما این روزها افراد عادی زیادی از راه اینفلوئسر شدن به درآمد رسیده‌اند.

یکی از رویکردهای مهم تبلیغات در شبکه های اجتماعی اینفلوئسر مارکتینگ است و برندهای امروز چاره‌ای ندارند جز اینکه در فرایندهای بازاریابی خود از این روش هم استفاده کنند. از آنجایی که بازاریابی تأثیرگذار به معنای واقعی کلمه روی مخاطبان تأثیر می‌گذارد، آشنایی با این رویکرد و خصوصا شناختن ترندهای برجسته آن ضروری به نظر می‌رسد.

به طور کلی اینفلوئنسرها را در سه دسته می‌توان جای داد:

مگا اینفلوئسر (Mega Influencer): دارای بیشترین تعداد فالوور در شبکه های اجتماعی هستند، بیش از یک میلیون.

ماکرو اینفلوئنسر (Macro Influencer): در رده دوم بعد از مگا اینفلوئنسرها از نظر تعداد فالوور قرار دارند و تعداد فالوور آنها بین 100 هزار تا یک میلیون کاربر است.

میکرو اینفلوئنسر (Micro Influencer): این گروه بین 10 هزار تا 100 هزار فالوور دارند و عموما با انتخاب یک حوزه خاص برای فعالیت، در آن زمینه به تولید محتوا می‌پردازند و فالوور جذب می‌کنند.

نانو اینفلوئسنر (Nano Influencer): تعداد فالوور این گروه کمتر از بقیه است (شاید کمتر از 10 هزار کاربر). نانو اینفلوئسنرها نیز مانند مانند میکرو اینفلوئنسرها روی یک حوزه خاص متمرکز می‌شوند.

برخلاف آن چیزی که تصور می‌کنیم، ترند اینفلوئسنر مارکتینگ در سال 2021 می‌گوید گروه‌های میکرو و نانو محبوبیت بیشتری به دست خواهند آورد و بهتر است برندها برای تبلیغات به سراغ این دو گروه بروند.

اهمیت این دو گروه از این نظر است که ارتباط عمیق‌تر و قوی‌تری با مخاطبان خود دارند و از سوی دیگر محتوایی که ارائه می‌دهند به زندگی واقعی انسان‌ها نزدیک‌تر است. کاربران امروزی ترجیح می‌دهند به جای دنبال کردن سلبریتی‌ها و افراد معروف با افرادی همراه شوند که به واقعیت زندگی آنها نزدیک‌تر هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ بخشی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مدیریت تبلیغات در شبکه اجتماعی لینکدین

شاید اینطور تصور شود که لینکدین یک شبکه اجتماعی منحصر به پژوهشگران و دانشگاهیان است و جایی برای فروش و بازاریابی ندارد؛ اگر شما هم اینطور تصور می‌کنید باید بگوییم که این تفکر اشتباه است و اتفاقا لینکدین مارکتینگ یکی از ترندهای برجسته بازاریابی محسوب می‌شود که امکان تعامل با گروهی از مخاطبان حرفه‌ای و تأثیرگذار را فراهم می‌کند.

بازاریابی در لینکدین نیز مانند سایر رویکردهای بازاریابی دیجیتال مراحلی دارد که اگر به آنها توجه کنید، قطعا بازخورد خوبی را دریافت خواهید کرد. این مراحل از تعیین هدف شروع شده و در نهایت به اندازه‌گیری و بهیه‌سازی بازخورد از مخاطبان می‌رسد.

تبلیغات در شبکه اجتماعی لینکدین هم مانند سایر شبکه های اجتماعی، یکی از بسترهای مناسب و در دسترس برندها برای انجام امور بازاریابی‌شان است. با در نظر گرفتن 5 مرحله در لینکدین مارکتینگ ، می‌توانیم یک کمپین موفق را در این رسانه اجرا کنیم:

  • تعیین هدف
  • هدف‌‌گذاری مخاطبان
  • انتخاب قالب تبلیغات
  • بودجه‌بندی
  • اندازه‌گیری کمپین

الیته رعایت این 5 مورد بدان معنا نیست که تبلیغات در لینکدین به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی به همین 5 فاکتور ختم شده و فقط باید همین‌ها را رعایت کنید، در واقع این 5 مرحله‌، جزء مراحل ضروری است که هر کمپین تبلیغاتی لینکدین باید داشته باشد، ولی ممکن است شما در کمپین خودتان مراحل دیگری را نیز در نظر بگیرید.

شبکه اجتماعی لینکدین

مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از رویکردهای برجسته تبلیغات دیجیتال به شمار می‌رود که به دلیل مزایای زیادی که دارد، مورد توجه اکثر برندها قرار گرفته است. بر همین اساس در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای تبلیغ در این رسانه‌ها را معرفی می‌کنیم.

مقرون به صرفه بودن

یکی از کم‌هزینه‌ترین رویکردهای بازاریابی دیجیتال، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی است. روند ثبت‌نام و ایجاد پروفایل تقریبا در تمام این رسانه‌ها رایگان است و شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را بدون هیچ هزینه‌ای برای کاربران‌تان منتشر کنید.

اگر هم به دنبال پروموت تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی هستید، هزینه آن بسیار پایین بوده و در نهایت نیز اگر بودجه‌ای را در کمیپن خود به این رسانه‌ها اختصاص دهید، منجر به افزایش نرخ تبدیل و بازگشت بالای سرمایه خواهد شد.

افزایش آگاهی از برند

همانطور که گفته شد شبکه‌های اجتماعی یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ به منظور ایجاد محتوا و افزایش بازدید از کسب‌وکار شماست. به این معنا که می‌توانید از طریق ایجاد یک محتوای مناسب و انتشار آن در رسانه‌های اجتماعی با گروه زیادی از مخاطبان وارد ارتباط شده و رفته رفته به برندآگاهی کسب‌وکار خود، بدون صرف هیچ هزینه‌ای، کمک کنید.

شک نکنید که با داشتن یک صفحه در یکی از شبکه های اجتماعی و فعالیت هدفمند در آن، نام تجاری شما از سوی کاربران بیشتر شناخته خواهد شد.

جذب ترافیک بیشتر

تبلیغات بدون در نظر گرفته شبکه‌های اجتماعی به معنای از دست دادن مخاطبان بالقوه‌ای است که می‌توانند وارد وب‌سایت شما شده و به تدریج به مخاطب وفادارتان تبدیل شوند. افرادی که با نام تجاری شما آشنا هستند از طریق جستجوی یک سری کلمات کلیدی مشخص که مربوط به شماست، خیلی راحت برندتان را پیدا می‌کنند؛ اما گر به دنبال افزایش دایره مخاطبان خود هستید، باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید تا بتوانید به کاربرانی که خارج از دایره مشتریان‌تان هستند دسترسی پیدا کنید.

بر این اساس یکی از مزایای مهم تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی دسترسی به گروه بیشتری از مخاطبان است که در سراسر جهان می‌توانند مخاطب برند شما محسوب شوند.

افزایش سطح رضایت مشتری

یکی از بسترهای مهم و قابل توجهی که می‌تواند در بالا بردن رضایت مشتریان سهم مهمی داشته باشد و به رایگان در اختیار ما قرار گرفته است، همین شبکه‌های اجتماعی است. داشتن یک صفحه اختصاصی در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیس‌بوک، به نوعی صدای برند ما خواهد بود که از طریق ایجاد یک رابطه تعاملی و دوسویه با مخاطبان، می‌تواند سطح رضایت آنها را تا حد زیادی بالا ببرد.

تبلیغات هدفمند در شبکه های اجتماعی در اینجا کاربرد دارد، ما باید با مخاطبان‌مان وارد گفتگو شویم، کامنت آنها را بدون جواب نگذاریم، در مقابل انتقادات‌شان پاسخگو باشیم و … ؛ چراکه با در پیش گرفتن چنین روندی، سطح رضایت آنها بالاتر خواهد رفت.

بینش درست در ارتباط با بازار

یکی از مهم‌ترین مزایایی که شبکه‌های اجتماعی دارد، به دست آوردن بینش درست نسبت به بازار است. مگر بازار چیزی غیر از همین کاربرانی است که در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند؟ حال به لطف حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم بی‌واسطه و مستقیم با این کاربران وارد تعامل شویم، نیازهای‌شان را بشناسیم و به طور کلی درک عمیق‌تری نسبت به بازاری که در آن فعالیت می‌کنیم، داشته باشیم.

مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از مواردی است که در اینجا ذکر کردیم و مطمئنا هر یک از شما با توجه به تجربه کاری که داشتند، مزایای بیشتر و مهم‌تری را در این فرایند می‌شناسید. در اینجا از آوردن سایر مزایا چشم‌پوشی می‌کنیم و قصد داریم کمی هم درباره معایب بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم.

معایب تبلیغات در شبکه های اجتماعی

شاید برای شما که در فضای شبکه‌های اجتماعی امروز حضور دارید کمی عجیب به نظر برسد که این رسانه‌ها و تبلیغات در آنها دارای یک سری معایب هم باشند. با ما همراه باشید با برخی از این معایب آشنا شویم:

برای مشاغل ساخته نشده‌اند

اگرچه این روزها همه مشاغل از شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند و در این راه موفق هم هستند، اما به طور کلی این رسانه‌ها برای مشاغل ساخته نشده‌اند و فلسفه اصلی ایجاد آنها بر پایه برقراری ارتباط بین افراد بوده است.

البته صرف نظر از اینکه هدف ساخت سوشال مدیا چه بوده است، تبلیغات در شبکه‌ها اجتماعی به عنوان یک رویکرد بازاریابی پذیرفته شده است.

امکان بازخورد منفی و مخدوش شدن نام تجاری وجود دارد

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در عین حال که می‌تواند باعث برندسازی و خصوصا آگاهی از برند شود ( این مورد به عنوان یک مزیت مطرح شد )؛ در همان حال نیز می‌تواند برعکس عمل کرده و باعث مخدوش شدن هویت یک برند شود.

 به عنوان مثال مخاطبان تبلیغات در اینستاگرام گروه گسترده‌ای هستند و اگر برندی در کمپین خود دچار اشتباه شود، بازخورد منفی زیادی دریافت خواهد کرد.

زمان‌بر هستند

تصور غلطی درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارد که رایگان هستند؛ در حالی که این رسانه‌ها رایگان نیستند، فقط هزینه بازاریابی در آنها کمتر است.

از سوی دیگر فعالیت در این رسانه‌ها و خصوصا ارائه تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی نیاز به صرف زمان و یادگیری درست آن دارد؛ چراکه در غیر این صورت نتیحه عکس حاصل خواهد شد.

حفظ امنیت و حریم خصوصی

وقتی صحبت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید به این معناست که باید اطلاعات مربوط به برندمان را منتشر کنیم، مثلا در تبلیغات در تلگرام یا اینفلوئنسر مارکتینگ ، چه به عنوان یک شرکت و چه به عنوان یک شخص، مجبوریم برخی از اطلاعات شخصی خودمان را هم به اشتراک بگذاریم.

با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی دائما در معرض تهدید هکرها و سودجویان هستند، امینت اطلاعات و داده‌های ما به طور صددرصد حفظ نخواهد شد.

شاخص‌های عملکردی در شبکه های اجتماعی

برای اندازه‌گیری میزان عملکرد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیز معیارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • دنبال‌کنندگان: این شاخص خصوصا برای در نظر گرفتن تعداد افرادی که محتوای شما را می‌بینند یا قصد برقراری ارتباط مستقیم با آنها را دارید، مهم است. در نهایت این معیار نشان می‌دهد که شما در مسیر درست تبلیغ در شبکه های اجتماعی قرار دارید یا خیر.
  • نرخ مشارکت و تعامل: از طریق این معیار می‌توانید میزان مشارکت کاربران را با محتوای خود اندازه بگیرید. البته در این مورد فقط شمردن تعداد لایک‌ها یا کامنت‌ها مهم نیست، بلکه باید نرخ مشارکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا به نتایج درست‌تری برسید.
  • ترافیک: یکی دیگر از شاخص‌های عملکردی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی میزان ترافیکی است که از طریق این رسانه‌ها به دست می‌آوردید. مثلا از طریق اینفلوئسنر مارکتینگ یک کمپین را راه‌اندازی می‌کنید و به تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند، اضافه می‌شود.

سخن آخر

تبلیغات در شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از رویکردهای مهم دیجیتال مارکتینگ در دسترس برندها قرار دارد و اکثر کسب‌وکارهای امروزی نیز در این رسانه‌ها فعالیت کرده و روندهای بازاریابی آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. از آنجایی که شبکه های اجتماعی در دسترس افراد زیادی در سراسر جهان قرار دارند، در این مقاله به معرفی رویکردهای بازاریابی در این رسانه‌ها پرداختیم.

آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت، این دسته از خدمات متنوع را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این نوع خدمات در شبکه های اجتماعی به وبسایت مگنت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید