×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ درباره محتوا و تبلیغات صوتی چه می‌دانید؟
تاریخ انتشار : 27 تیر 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

درباره محتوا و تبلیغات صوتی چه می‌دانید؟

درباره محتوا و تبلیغات صوتی چه می‌دانید؟

تبلیغات صوتی هم پای خود را به فضای دیجیتال مارکتینگ باز کرده است و این روزها به یکی از ترندهای برجسته بازاریابی  و تبلیغات آنلاین تبدیل شده است. اگر تجربه ماندن در ترافیک را داشته باشید، قطعا فایل‌های صوتی گزینه خوبی برای گذراندن وقت و استفاده بهینه‌تر از آن هستند.

اهمیت محتوای صوتی را با ذکر یک مثال برای‌تان بیشتر روشن می‌کنیم. به این داستان دقت کنید، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد:

فرض کنید در حال گوش دادن به پادکست مورد علاقه خود درباره روانشناسی تربیتی هستید، ناگهان راوی پادکست تغییر جهت داده و درباره یک موضوع جدید صحبت می‌کند، مثلا یک برنامه درمانی یا مجموعه‌ای از محصولات بهداشتی!

این تغییر جهت گوینده به همان اندازه که غافلگیرکننده است، می‌تواند جالب هم باشد؛ چراکه هیچ شنونده‌ای پادکست خود را به دلیل پخش یک محتوای کوتاه و متفاوت قطع نمی‌کند.

تبلیغات صوتی از این نظر قابل توجه است که شما به عنوان شنونده یک محتوای تخصصی صوتی، مثلا پادکست آموزشی، حتی اگر بدانید که در حال شنیدن یک تبلیغ هستید، آن را به کناری نگذاشته و مانند تبلیغاتی که حین رانندگی از رادیو می‌شنوید، آن را می‌پذیرید، کسی چه می‌داند، شاید شما هم روزی به آن مجموعه بهداشتی یا برنامه درمانی نیاز پیدا کنید!

مردم تبلیغات صوتی را می‌پذیرند

همانطور که در مثال بالا گفته شد، شنوندگان محتوا، صرف نظر از اینکه محتوای مذکور آموزشی، سرگرم‌کننده، داستانی، فلسفی، روانشناسی و … باشد، گزینه‌های خوبی برای ارسال پیامک صوتی هستند و برندها می‌توانند از این شیوه نیز به عنوان یک ابزار تبلیغات آنلاین بهره‌مند شوند.

طبق گزارشی که در سال 2019 توسط مؤسسه  Edison Research and Triton Digital ارائه شده بود، هر آمریکایی بالای 12 سال به طور متوسط 17 ساعت را در هفته به محتوای صوتی آنلاین گوش می‌دهد که این آمار در مقایسه با سال 2008 که حدود 6 ساعت در هفته بود، تغییر چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

سبک زندگی انسان‌ها نیز به سمت گوش کردن محتوای صوتی تغییر جهت داده است؛ شاهد این مدعا نیز استقبال بی‌نظیری است که از کلاب هاوس به عنوان یک شبکه اجتماعی صورت گرفته است، بستری که امکان تعاملات صوتی را فراهم می‌کند.

استفاده از تبلیغات صوتی در کلاب هاوس

اگرچه هنگام صحبت از محتوای آنلاین، ویدئو کماکان در صدر قرار دارد، اما گروه جدیدی از مخاطبان دریافت پیام صوتی نیز در حال شکل‌گیری هستند که نسبت به تجربه محتوای صوتی واکنش مثبتی نشان داده‌اند و برای صرفه‌جویی در وقت خود و انجام همزمان کارها، از این نوع محتوا استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه زندگی انسان امروز به سمت ماشینی شدن و سرعت پیش رفته است، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای تماشای یک محتوا و یا حتی خواندن آن، صدایش را گوش دهند. بنابراین فرصت قابل توجهی برای برندها به وجود آمده است که از طریق تولید فایل صوتی تبلیغاتی، با این دست از مخاطبان وارد تعامل شوند.

دو نوع تبلیغات صوتی را که در دنیای امروز ترند هستند، معرفی خواهیم کرد.

تبلیغات صوتی از نوع پادکست

چه کسی فکر می‌کرد که روزی امکان ارسال پیامک صوتی از طریق پادکست‌ها هم وجود داشته باشد؛ همان فایل‌های صوتی که مردم برای فرار از کلافگی ترافیک به آنها پناه برده بودند.

حتی اگر شما از آن دست افرادی نباشید که به پادکست گوش می‌دهند، حتما در اطراف خود افراد زیادی را می‌شناسید که شنوندگان این فایل‌های صوتی هستند. امروزه از رشد انفجاری سالانه پادکست‌ها حرف می‌زنند و میزان اقبال عمومی به آنها هر سال بیشتر از سال قبل شده است؛ به طوری که شنوندگان حرفه‌ای پادکست در هفته به طور متوسط 7 پادکست را گوش می‌دهند.

در دنیای پر از سرعت امروز که مردم وقت زیادی را برای مطالعه پیدا نمی‌کنند، فایل‌های صوتی کتاب‌های مورد علاقه آنها غنیمت ارزشمندی است که مردم هم به درستی آن را انتخاب کردند. در این میان، انتخاب این پادکست‌ها به عنوان ابزاری برای ارسال تبلیغات صوتی ، انتخاب هوشمندانه و درستی بود که در فضای تبلیغات مدرن رقم خورد و با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شد.

از نگاه یک بازاریاب حرفه‌ای، فرصت‌های قابل توجهی برای ارسال محتوای صوتی در پادکست‌ها وجود دارد، چراکه عموما شنوندگان پادکست هنگام گوش دادن به آن کار دیگری انجام نمی‌دهند، همچنین بیشتر یا تمام قسمت‌های آن را گوش می‌دهند و احتمال خرید آنها پس از شنیدن تبلیغات صوتی در پادکست، بالاتر می‌رود.

استفاده از تبلیغات صوتی در خلال پادکست

تبلیغات صوتی در خلال رسانه‌های جاری

فضای آنلاین، سبک زندگی مردم جهان را تغییر داده است و انسان‌های امروزی بیشتر از اینکه مخاطب رسانه‌های سنتی‌تری مانند رادیو و تلویزیون باشند، به سمت رسانه‌های جاری دیجیتال حرکت کرده‌اند. رسانه‌های جاری مانند اسپاتیفای، اپل موزیک، گوگل پلی، آمازون موزیک و … که بستر مناسبی را برای پخش موسیقی، پادکست و ویدئو در فضای دیجیتال فراهم کرده‌اند.

بنابراین یکی دیگر از گزینه‌هایی که برای انتشار فایل صوتی تبلیغاتی مورد توجه قرار می‌گیرند، همین رسانه‌های جاری در فضای دیجیتال هستند که طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در دسترس برندها قرار می‌دهند.

از سوی دیگر ارسال پیامک صوتی و دریافت آن از سوی کاربران در رسانه‌های جاری این امکان را هم برای برندها فراهم می‌کند که تبلیغات صوتی مورد نظر خود را به صورت هدف‌مندتری ارسال کنند. به بیان ساده‌تر از طریق اتکا به داده‌هایی که این رسانه‌ها از مخاطبان خود جمع‌آوری کرده‌اند، می‌توان محتوای صوتی مورد نظر خود را برای کاربرانی ارسال کرد که به این محتوا علاقه و نیاز بیشتری دارند.

سخن پایانی

تبلیغات صوتی به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغات آنلاین در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این توجه نیز اهمیتی است که مخاطبان برای محتوای صوتی قائل شده‌اند. سرعت روزافزون زندگی باعث شده که مردم همچون گذشته نتوانند برای تماشای محتوای ویدئویی یا خواندن محتوای متنی وقت داشته باشند و بر همین اساس نیز رفته رفته رسانه‌هایی که بستری را برای شنیدن محتوای صوتی ارائه می‌دهند، در بین مردم محبوبیت پیدا کردند.

به دنبال روی آوردن مردم به محتوای صوتی، تبلیغاتی صوتی نیز در میان ابزارهای بازاریابی مدرن دیده شد و به دو صورت تبلیغ در پادکست و تبلیغ در رسانه‌های جاری دیجیتال عرضه شد. شما همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سایر انواع تبلیغات آنلاین، مثل تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات PPC و … به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید