×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 6 استراتژی موثر ایمیل مارکتینگ
تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

6 استراتژی موثر ایمیل مارکتینگ

6 استراتژی موثر ایمیل مارکتینگ

همه ما از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای اصلی ارتباطات دنیای امروز استفاده کرده‌ایم. صندوق دریافت ایمیل‌های کاری و حتی شخصی ما پر از پیام‌هایی است که محتوای تبلیغاتی دارند، اما سؤال مهم این است که ما به عنوان مخاطب این پیام‌ها، به کدام یک از آنها توجه نشان می‌دهیم و کدام یک از آنها را نمی‌خوانیم و حذف می‌کنیم؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

سرویس ایمیل مارکتینگ یکی از رویکردهای قدیمی در بازاریابی دیجیتال است که شاید به نظر برخی از ما دوره آن سر آمده باشد. این روزها که مردم با شبکه‌های اجتماعی سرگرم هستند، استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ چندان توجیه‌پذیر نیست، اما فراموش نکنیم که این سرویس بازاریابی امکان یک تعامل مستمر را با مشتریان و مخاطبان برند فراهم می‌کند و یکی از سرویس‌های معتبر بازاریابی شناخته می‌شود و می‌تواند بخشی از برنامه تبلیغات آنلاین شما باشد.

اگرچه سرویس ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های مهم بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود، اما مانند هر رویکرد تبلیغاتی دیجیتال نیاز به رعایت نکاتی دارد که عدم توجه به آنها، ایمیل‌های تبلیغاتی شما را بی‌اثر خواهد کرد.

6 استراتژی که در ادامه معرفی می‌شوند، در آموزش ایمیل مارکتینگ مؤثر بوده و توجه به آنها امکان یک بازاریابی ایمیلی بهینه را فراهم خواهد کرد.

1-هدف خود را از تبلیغات ایمیلی مشخص کنید.

تعیین اهداف یکی از گام‌های مهم در تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ است. مشخص بودن اهداف به کارشناس بازاریابی تیم شما کمک می‌کند که برنامه بهینه‌تری را تهیه کند. آیا به دنبال افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان هستید؟ می‌خواهید به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید یا به دنبال افزایش فروش هستید؟ بهتر است که با توجه به این اهداف، استراتژی خود را تدوین کرده و چند محتوای مناسب را برای بازاریابی ایمیلی در طول یک ماه تهیه کنید.

2- در شخصی‌سازی ایمیل مارکتینگ احتیاط کنید.

شاید همه ما تجربه دریافت چنین ایمیل‌هایی را داشتیم که با اسم شخصی ما شروع شده‌اند: مهران عزیز و … ؛ اما اگر کمی در این موضوع دقیق‌تر شویم، متوجه خواهیم شد که شخصی‌سازی ایمیل برای مخاطبی که با او هیچ ارتباطی نداشته‌ایم، خنده‌دار به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، نگرانی‌هایی که در دنیای امروز نسبت به امنیت سایبری وجود دارد نیز باعث می‌شود که مخاطبان چندان از اینکه شما از نام آنها باخبر هستید، راضی نباشند.

پس در ارسال ایمیل تبلیغاتی به رویکرد شخصی‌سازی توجه داشته باشید؛ اما به پیشنیه ارتباط خود با مخاطب توجه کنید. شخصی‌سازی برای مخاطبی که از شما خرید کرده یا با شما در ارتباط بوده، مناسب است، اما برای کاربرانی که برای آنها ایمیل انبوه ارسال می‌کنید، چندان کارایی ندارد.

3- در انتخاب عنوان ایمیل دقت کنید

اولین چیزی که مخاطب می‎بیند، محتوای ایمیل نیست، بلکه عنوان آن است؛ بنابراین یکی از نکات مهمی که باید در آموزش ایمیل مارکتینگ به آن توجه ‌شود، انتخاب یک عنوان مناسب برای پیام است. عموما بین اینکه عنوان ایمیل کوتاه یا بلند باشد، نظرات زیادی وجود دارد. قبل از انتخاب عنوان باید هدف خود را از ارسال ایمیل تبلیغاتی مشخص کنید، آیا می‌خواهید نرخ باز شدن آن زیاد باشد یا به دنبال افزایش نرخ کلیک هستید؟

عموما مخاطبان روی عناوین کوتاه مکث کرده و احتمال دارد ایمیل شما را باز کنند تا از محتوای آن باخبر شوند؛ اما اگر یک عنوان طولانی‌تر را انتخاب کنید که محتوای ایمیل را به خوبی منعکس کند، مخاطبی که آن ایمیل را باز می‌کند، به دنبال آن محتوا بوده و نرخ کلیک آن بیشتر خواهد شد.

جدا از کوتاه یا بلند بودن عنوان ایمیل، سعی کنید عناوینی را انتخاب کنید که محتوای مورد نظر شما را پوشش داده و در عین حال با نیاز مخاطبان نیز همخوانی داشته و تا حد امکان به صورت جمله باشند تا محتوا را به خوبی  منعکس کنند.

فراموش نکنید که با ارسال ایمیل تبلیغاتی به صورت مداوم، عنوان ایمیل‎ها را نیز در بوته آزمایش قرار می‌دهید و به مرور متوجه می‌شوید که چه عناوینی برای مخاطبان شما جالب‌تر خواهد بود.

4- یک خبرنامه ایمیلی داشته باشید.

یکی از راهکارهایی که به شما کمک می‌کند بازدید وب‌سایت‌تان بالاتر رود و کاربران جدیدی در دایره مخاطبان‌تان قرار بگیرند، تهیه خبرنامه است. خبرنامه‌ها عموما به صورت هفتگی یا ماهانه تنظیم شده و در قالب ایمیل تبلیغاتی ارسال می‌شوند. محتوای خبرنامه‌ها نیز اخبار جدید مربوط به کسب‌وکار شما، مطالب منتشرشده و محصولات جدیدی هستند که شاید برای مخاطبان جالب باشند.

خبرنامه ایمیلی در ایمیل مارکتینگ

5- انتخاب یک ابزار درست در بازاریابی ایمیلی

بعد از تعیین اهداف و نوع محتوایی که قرار است در ایمیل تبلیغاتی خود بگذارید، انتخاب یک ابزار مناسب بسیار مهم است. امروزه آژانس‌های بازاریابی دیجیتال، ابزارهای مناسب و کاربردی دارند که می‌توانید با خرید اشتراک آنها، یک ابزار مناسب را انتخاب کرده و با مخاطبان ایمیلی خود وارد تعامل شوید. سعی کنید سرویس ایمیل مارکتینگی را انتخاب کنید که معتبر باشد، یک تجربه عالی برای کاربران ایجاد کند، امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها را داشته و قیمت آن نیز مقرون‎‌به‌صرفه باشد.

6- لیست ایمیل تهیه کنید.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که بعد از انتخاب سرویس مناسب ایمیل مارکتینگ، تهیه محتوای خوب و … این ایمیل‌ها را قرار است برای چه کسانی ارسال کنید؟ داشتن یک لیست ایمیل از هر چیزی مهم‌تر است، اما آیا باید هر لیستی را بپذیریم؟ به یاد بیاوریم که خود ما چه تعداد از ایمیل‌های تبلیغاتی ایمیل‌مان را روانه اسپم می‌کنیم؟ چرا؟ چون مخاطب هدف آن برند نیستیم.

پس در تهیه لیست ایمیل عجله نکنید و به فکر خریدن لیست ایمیل‌های انبوه نباشید؛ در مقابل سعی کنید از طریق ارتباط با مشتریان بالقوه و قرار دادن پیشنهادهای ویژه در سایت‌تان، آدرس ایمیل‌شان را از آنها بگیرید و به مرور یک لیست ایمیل واقعی داشته باشید.

سخن پایانی در تکمیل فرایند ایمیل مارکتینگ

کاربری حاضر می‌شود ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد که شاخصه با ارزشی در وب‌سایت‌تان ببیند. پس نکات متفاوتی برای ارائه داشته باشید. مثلا می‌توانید بخشی از مقالات را تنها به اعضای سایت نشان دهید تا کاربران نسبت به عضویت در سایت شما ترغیب شوند و در نتیجه، آدرس ایمیل‌شان را در اختیار شما قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی چگونه است؛ روش‌های رایگان

دیدگاهتان را بنویسید