×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 4 نکته کلیدی برای استراتژی اثربخش گزینش محتوا
تاریخ انتشار : 08 دی 1398 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

4 نکته کلیدی برای استراتژی اثربخش گزینش محتوا

4 نکته کلیدی برای استراتژی اثربخش گزینش محتوا

تولید پیوسته محتوای جدید، کاری زمان‌بر و پرچالش است ـ اما برای حضور در عرصه رقابتی بازاریابی دیجیتالی امروز، یک الزام محسوب می‌شود.

از فریلنسرها گرفته تا شرکت‌های بین‌المللی، همه به دنبال حفظ یک جریان پیوسته محتوای هوشمندانه و درگیرکننده هستند تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. این یعنی باید محتوای جدیدی تولید شود ـ مثلا، آیا می‌دانستید فیس‌بوک روزانه مشاهده 100 میلیون ساعت ویدیو را برای کاربران مهیا می‌کند؟

این چالش دو جنبه دارد: هم باید محتوا تولید کنید و هم باید از دیگران متمایز باشید و در میان تمام رقبایی که برای جلب توجه مخاطب شما فعالیت می‌کنند، پیروز شوید. تولید محتوایی که چنین عملکردی داشته باشد، بسیار دشوار است. به همین دلیل است که تأمین و گزینش محتوا را باید در کنار تولید محتوا در اولویت قرار دهید.

گزینش محتوا راهی حرفه‌ای برای نشان‌دادن تخصص و پیوند برند با حوزه فعالیت‌اش است و در عین حال، کمی بار زحمات افراد فعال را سبک می‌کند. با اینکه این کار در قیاس با تولید محتوا آسان‌تر است، اما هنوز بسیاری از افراد و کسب‌وکارها آن را غلط انجام می‌دهند.

در این مطلب به چند نکته برای بهبود روند تأمین و گزینش محتوا می‌پردازیم:

انتخاب محتوای درست برای به‌اشتراک‌گذاشتن

چطور یک محتوای مناسب را گزینش کنید؟ یک قانون سرانگشتی ساده این است: آیا خودتان آن را «‌به‌درد‌بخور» می‌دانید؟ قبل از آن باید از خودتان بپرسید «چرا مردم شما را دنبال می‌کنند؟»

مردم شما را به خاطر کسی که هستید و کاری که می‌کنید دنبال می‌کنند؛ چیزهایی که می‌گویید و اطلاعاتی که در اختیارشان می‌گذارید، برایشان ارزشمند است و در زندگی آن‌ها ارزش خلق می‌کند. پس اگر از نظر شما چیزی به‌درد‌بخور نباشد، از نظر آن‌ها نیز احتمالا همین است. باید پیوسته در حال تماشا و خواندن محتوایی باشید که قصد دارید برای دیگران به اشتراک بگذارید.

چند روش درست برای گزینش محتوا:

  • از گوگل بپرسید: وقتی موضوعی را در نظر دارید، از گوگل بپرسید تا به سرعت به صفحات مربوط به آن برسید. می‌توانید سوال خود را اینطور بپرسید: «بهترین صفحات فیس‌بوک (یا اینستاگرام یا توییتر) در مورد موضوع ایکس» و سپس شروع به مطالعه بخشی از محتوای این صفحه‌ها کنید. (طبیعتاً بهتر است به انگلیسی از گوگل بپرسید). الگورتیم‌ها از ما باهوش‌تر هستند و احتمالا این شیوه به سرعت به جواب می‌رسد.
  • از شبکه موجود خودتان استفاده کنید: شبکه موجود برند شما نیز می‌تواند یک منبع پیوسته از محتوای باکیفیت باشد ـ البته با این فرض که آن را از ابتدا درست ایجاد کرده باشید.
  • توییتر: هشتگ‌های در حال رشد را بررسی کنید و ببینید آیا چیزی مربوط به شما در آن‌ها یافت می‌شود یا نه. همچنین تیترهای خبری مهم و محتوای توییت‌ها را دنبال کنید. در کنار این‌ها، خودتان نیز صفحاتی را دنبال می‌کنید که جدیدترین مطالب آن‌ها در صفحه «خانه» توییتر شما می‌آید. از محتوای آن‌ها غافل نشوید.
  • خبرگزاری‌های مهم را دنبال کنید: خبرگزاری‌های معروف می‌دانند که چه چیزی احتمالا اثر بیشتری بر جامعه مخاطبان دارد. تیترهای خبری امروز، نشانه‌های اولیه روندهای فردا هستند. اگر می‌خواهید از دیگران جلو باشید، به آن‌ها توجه کنید.
  • بازسومو: بازسومو (Buzzsumo) روندهای محتوا را تحلیل می‌کند و شما می‌توانید بر مبنای کلیدواژه‌های مشخص، ببینید چه مطالبی در حال روند شدن هستند. با استفاده از آن می‌توانید ارزیابی کنید آیا محتوایی که منتشر می‌کنید، مربوط و مناسب است یا نه.

نکته: تنها بهترین محتوایی که پیدا می‌کنید را به اشتراک بگذارید. یک محتوای نامناسب می‌تواند به سادگی به برند و تصویر شما صدمه بزند. برای مثال، برند لیوایز اخیرا یک کمپین تبلیغاتی به راه انداخت که از نظر بعضی افراد، نسبت به وزن آدم‌ها بی‌ملاحظه بود و به آشوبی در شبکه‌های اجتماعی منجر شد. اگر شما نیز آن محتوا را به اشتراک می‌گذاشتید، احتمالا همان بازخورد را می‌گرفتید.

همیشه نظر خودتان را نیز اضافه کنید

وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که چه محتوایی را گزینش کرده و به اشتراک بگذارید، در نظر بگیرید که آیا می‌توانید نظر خودتان را نیز به آن اضافه کنید؟ برای مثال، یکی از گزینه‌ها را در مورد آن به کار بگیرید:

  • خلاصه‌اش کنید: ما در عصری مازاد محتوا زندگی می‌کنیم. خلاصه‌سازی یک مقاله بلند نه تنها کمک‌کننده است، بلکه می‌تواند شما را به عنوان یک متخصص حوزه معرفی کند. اگر فرصت نوشتن یک خلاصه کامل را ندارید، چند جمله بنویسید و نکات کلیدی مطلب را قید کنید.
  • در مورد آن سوال بپرسید: اگر وقتتان خیلی تنگ است، به اشتراک‌گذاشتن یک مطلب و سوال پرسیدن در مورد آن، یک راه مناسب برای درگیرکردن مخاطب است. برای مثال، یک ویدیو با یک عنوان جالب توجه در کنار یک سوال هوشمندانه می‌تواند تا 10 برابر یک توییت عادی مخاطبان را درگیر کند.
  • از آن نقل قول کنید: آیا در آن متن جملات بسیار خاصی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، در هنگام به‌اشتراک‌گذاری آن مطلب، آن جملات را نیز نقل قول کنید.

اجتماعی باشید

شبکه‌های اجتماعی قرار است اجتماعی باشند، پس شما هم اجتماعی باشید.

حداقل کاری که باید انجام دهید این است که هنگام به اشتراک‌گذاشتن یک محتوا، به تولیدکننده اصلی آن نیز اشاره کنید. اما اگر زمان بیشتری دارید، می‌توانید یک پیام اختصاصی نیز برای او بنویسید و ارسال کنید.

درست است که برای اشتراک‌گذاری محتوای دیگران نیازی به «اجازه» ندارید. اما می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید تا بیشتر دیده شوید و مسیر را برای فرصت‌های آینده هموار کنید: مثل همکاری تحریریه یا تولید محتوایی با برند مشترک. این یک معامله برنده/برنده برای هر دو طرف است، چرا که هر دو به مخاطبان جدیدی دست پیدا می‌کنند.

بسیاری از افراد، هیچ یک از این کار‌ها را نمی‌کنند. اگر حاضر باشید یک قدم فراتر از دیگران بگذارید، نتیجه آن را در درازمدت خواهید دید.

محتوای خود را در زمان مناسب منتشر کنید

اگر نیمی از مسیر، گزینش محتوا باشد، نیمه دیگر انتشار آن در زمان‌هایی است که بهتر دیده شود. این کار گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد، به خصوص وقتی رسانه هدف ما توییتر باشد در حالی‌که می‌دانیم نیمه‌عمر یک توییت می‌تواند تنها 24 دقیقه است.

این نکات را درباره این سه پلتفرم در نظر داشته باشید:

  • فیس‌بوک: بهترین زمان ارسال مطلب در فیس‌بوک، زمانی است که مردم از میز کارشان دور باشند و روی کار خاصی متمرکز نباشند. مردم معمولا در زمانی که کار دیگری برای انجام دادن ندارند، فیس‌بوک را باز می‌کنند. پس از مطالب گیرا با اثرگذاری بالا استفاده کنید. استفاده از ابزارهای بصری جذاب نیز فراموش نشود.
  • توییتر: جامعه مخاطبان توییتر در حال حرکت به سمت افراد تحصیل‌کرده و حرفه‌ای است. هر روز افراد بیشتری از آن به عنوان منبع خبر و ارتباط با یک مجموعه مخاطب به دقت گزینش‌شده استفاده می‌کنند. اوقات فراغت می‌تواند فرصتی برای ارائه محتوای طولانی‌تر و پرمعناتر برای مخاطب باشد. از آنجایی که توییتر بر مبنای محتوای کوتاه کار می‌کند و نیمه‌عمر هر توییت بسیار کوتاه و محدود است، در توییتر باید حجم بیشتری از محتوا در قیاس با پلتفرم‌های دیگر منتشر کنید.
  • اینستاگرام: تقریبا دو-سوم کاربران اینستاگرام بین 18 تا 30 سال سن دارند و بیش از 71 درصد از جمعیت در این سن گفته‌اند که فعالانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند. استفاده از اینستاگرام بسیار دیرتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی شروع می‌شود و زمان اوج مصرف آن حدودا پس از ساعت ۸ شب است. پس هنگام تصمیم‌گیری برای اینکه چه چیزی را چه زمانی منتشر کنید، این را در ذهن داشته باشید. همچنین یادتان باشد که اینستاگرام یک نرم‌افزار عمدتا بصری است و بسیاری از مطالب آن حول آرزوها و خواسته‌های افراد می‌گردد.

جمع‌بندی

به اشتراک‌گذاشتن مطالب دیگران می‌تواند یک ابزار خوب برای افزایش مشارکت دنبال‌کنندگان، کاهش زمان تولید محتوا و همچنین ابراز حسن نیت به سایر فعالان صنعت باشد. کلید موفقیت در این زمینه این است که چگونه گزینش محتوا انجام دهید، چه محتوایی انتخاب کنید و در چه زمانی محتوا را به اشتراک بگذارید. وقتی این سه عامل را به خوبی تنظیم کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که آگاهی از برند شما افزایش یابد، مشارکت کاربران بیشتر شود و افراد بیشتری محتوای تولیدی شما را به اشتراک بگذارند.

https://www.socialmediatoday.com/news/4-key-tips-on-building-an-effective-content-curation-strategy/562740/

تابیتا جین نیلور

دیدگاهتان را بنویسید