×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس
تاریخ انتشار : 06 دی 1396 زمان مطالعه : نام نویسنده : admin

واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس

واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس

برای آشنایی بیشتر با ابزار گوگل آنالیتیکس لازم است که بطور خلاصه واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس و رایج این ابزار را تعریف کنیم. شما درحین کار و یا خواندن مطالب درباره‌ی گوگل آنالیتیکس، بارها با این واژه‌ها روبرو خواهید شد:

واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس :

•    ابعاد (Dimensions): از مهم‌ترین واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس، بعد یا دایمنشن است. بُعد (یا دایمنشن) یکی از ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا اپلیکیشن است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در google analytics وجود دارند. مثلاً اینکه بازدیدکنندگان با چه کلمه‌ی کلیدی، از چه منبع و یا واسطه‌ای، و با چه مرورگری به سایت شما وارد شده اند و چه سیستم عاملی داشته‌اند همه جزء ویژگی‌ها و ابعاد کاربران محسوب می‌شوند.
•    متریک‌ها (Metrics) : متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک بُعد هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند. در واقع، متغیر Metric از جنس عددی است.  هر گزارشی در گوگل آنالیز از تعدادی ردیف و ستون تشکیل شده است. به ردیف‌ها Dimension  و به ستون ها Metric گفته می‌شود.
•    دوره‌ها (Sessions) : دوره به عنوان یکی از  واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس ، به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر به شکل فعال با وب‌سایت، اپلیکیشن یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا اپلیکیشن شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.
•    کاربران (Users): کسانی که راه های مختلف (جستجوی گوگل، آدرس سایت، شبکه های اجتماعی و…) وارد سایت شما شده و از آن استفاده کرده‌اند و درواقع حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت شما حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.
•    بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. آن‌ها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.
•    بازدید صفحات (Pageviews): این متریک، بخش مهمی از و نشان‌دهنده‌ی تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. باید توجه کنید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس

•    میانگین زمانی دوره (Avg. Session Duration): میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران در سایت یا اپلیکیشن شما به طول انجامیده است.
•    نرخ برگشتی (Bounce Rate): این متریک ّبه عنوان یکی دیگر از واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس، به شما می‌گوید که چنددرصد از بازدیدکنندگان‌تان، سایت شما را در همان صفحه اول و بدون کلیک بر روی لینکی و رفتن به صفحه‌ی دیگری ترک کرده‌اند. با استفاده از این متریک می‌توان به مؤثربودن یا نبودن یک صفحه فرود پی برد. بالا بودن آن به این معناست که سایت، محصول یا خدمات شما به هردلیلی مورد علاقه‌ی بازدیدکنندگان نبوده است. همچنین این متریک به شما کمک می‌کند تا بفهمید رسانه‌ای که در آن تبلیغ می‌کنید مخاطبان هدف شما را روانه سایت می‌کند یا خیر؟ و آیا کسانی که از طریق آن به سایت شما می‌آیند به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند؟ میزان این متریک از تقسیم تعداد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را دیده‌اند بر تعداد کل بازدیدکنندگان بدست می‌آید.
•    دوره‌های جدید (New Sessions): این متریک تخمینی از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی.پی جدید به سایت شما وارد شود.
•    اهداف (Goals): از مهمترین واژگان کلیدی در گوگل آنالیتیکس، بخش اهداف در این ابزار است. شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند. اگر هدفی برای سایت تنظیم نکرده باشید نمی‌دانید که وب‌سایت شما چقدر خوب عمل می‌کند، شما ممکن است اهداف مختلفی برای سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال برای یک وب سایت فروشگاهی، هدف می تواند خرید یا عضویت در خبرنامه باشد.

•    نرخ تبدیل (Conversion Rate):
نرخ تبدیل یکی دیگر از مهمترین واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس است. هنگامی که یک کاربر تبلیغات شما را می‌بیند، روی آن کلیک می‌کند و به وبسایت شما یا هر صفحه فرود دیگری منتقل می‌شود و در آنجا هر اقدامی نظیر خرید محصول، ثبت نام یا دانلود (در واقع هر هدفی که شما برای کمپین خود  تعریف کرده باشید) را انجام می‌دهد، یک «تبدیل» (Conversion) برای شما محاسبه می‌شود. نرخ تبدیل به شما می‌گوید چند درصد از بازدیدکنندگان به هدفی که داشته‌اید و از قبل تعیین کرده‌اید، تبدیل شده‌اند. برای مثال گوگل آنالیتیکس می‌تواند نرخ تبدیل بازدید کننده سایت به کاربر و تبدیل کاربر به خریدار محصول شما را گزاش دهد.
•    کمپین‌ها (Campaigns):
کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهند که پارامترهای مشخصی را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.
•    جذب (Acquisition):
به عنوان یکی از مهمترین واژگان کلیدی گوگل آنالیتیکس،جذب روشی است که شما بوسیله‌ی آن کاربران خود را بدست آورده‌اید. بطور مثال، ممکن است شیوه‌ی جذب یک کاربر موتور جستجوی گوگل بوده باشد.

  • رفتار (Behavior):
    شامل اطلاعات رفتاری کاربران که به شما اجازه می‌دهد محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه کنید.

در ادامه برای آشنایی کامل با این ابزار شما را به بازدید از مقاله گزارش‌گیری آنالیتیکس دعوت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید