×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 3 مفهوم تبلیغات موبایلی که ناشران باید بدانند.
تاریخ انتشار : 04 دی 1396 زمان مطالعه : نام نویسنده : admin

3 مفهوم تبلیغات موبایلی که ناشران باید بدانند.

3 مفهوم تبلیغات موبایلی که ناشران باید بدانند.

اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار یا ناشر هستید که به تازگی می‌خواهید از طریق تبلیغات موبایلی کسب‌ درآمد کنید،  احتمالا در برخورد با تمامی اطلاعات در این حوزه گیج شوید و نتوانید تمامی آن‌ها را دسته‌بندی کرده و به طور کامل متوجه شوید. این موضوع زمانی نمود بیشتری به خود می‌گیرد که بسیاری از این متون توسط افرادی نوشته می‌شود که با مفاهیم و اصطلاحات این حوزه به طور کامل آشنایی دارند، در حالی که احتمالا بسیاری از این موضوعات برای شما جدید است. لذا در زمینه درآمدزایی از طریق تبلیغات، لازم است با موضوعات مربوطه  آشنا شوید تا بتوانید عملکرد تبلیغات و داده‌هایی را که مشاهده می‌کنید، بهتر درک کنید. 

در ادامه موضوعاتی را که باید پیش از درآمدزایی از تبلیغات با آن‌ها آشنا باشید مطرح می‌کنیم. 

 شبکه های تبلیغاتی چگونه کار می‌کنند و معنای مبتنی بر عملکرد «Performance Based» در این شبکه‌ها چیست؟

به منظور داشتن یک استراتژی جامع در خصوص درآمدزایی از نرم‌افزار، درک چگونگی کار شبکههای تبلیغاتی بسیار مهم است. یک شبکه تبلیغاتی اساساً یک بازار است. از یک سو این بازار مملو از عرضه‌کنندگان است (ناشرانی که به دنبال فروش فضای تبلیغاتی خود برای کسب درآمد هستند) و از سوی دیگر تقاضاکنندگان زیادی در آن حضور دارند (تبلیغ‌کنندگانی که با خرید فضای تبلیغاتی به دنبال معرفی و رشد محصول خود هستند).  یک شبکه تبلیغاتی از دادههای متعدد و متنوعی جهت پیدا کردن هماهنگی مناسب بین تبلیغات(تقاضا) و موجودی (عرضه) استفاده می‌کند تا هم ناشران بتوانند درآمد خوبی کسب کنند و هم تبلیغ‌کنندگان بتوانند به اهداف مورد نظرشان از تبلیغات ( KPI ) دست یابند.
از آنجایی که نتایج تبلیغات در موبایل قابل پیگیری / قابل تقسیم بین رسانه‌های نمایش دهنده است (بر خلاف تبلیغات تلویزیونی یا آگهی های بیلبورد که اثراتشان به صورت مشخص قابل ردیابی نیست)، استفاده از این داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات مختلف در میان بازاریابان دیجیتال، به یک امر روزمره تبدیل شده است. به همین دلیل، شبکه تبلیغاتی مگنت  همانند اکثر شبکه‌های جهانی پیشرو در حوزه تبلیغات، بازاریابان را قادر می‌سازد تا فضای تبلیغاتی مورد نظر خود را «مبتنی بر عملکرد» خریداری کنند. این موضوع به این معنی است که پتانسیل درآمد ناشران از فروش فضای تبلیغاتی برنامه‌های خود، به طور مستقیم به موفقیت تبلیغ‌کنندگان در آن رسانه وابسته است. لذا اگر ناشران بتوانند از رسانه‌‌ی خود کاربران با كیفیت بدست آورند، تقاضای بالاتری برای فضای تبلیغاتی آن رسانه خواهند داشت و بدیهی است درآمد آن رسانه در رقابت بین تقاضاکنندگان، بالاتر خواهد رفت.

کیفیت فضای نمایش تبلیغ کلید موفقیت است.
همانطور که در بالا اشاره شد، در یک بازار مبتنی بر عملکرد، تبلیغ‌کنندگان اغلب به جای پرداخت به ازای نمایش یا کلیک، تمایل دارند به ازای هزینه نصب ( ویا مراحل عمیق‌تر مانند رویدادهای پس از نصب نظیر ثبت نام ، فروش و….) بهای تبلیغات را پرداخت کنند. این موضوع به این معنی است که در شبکه های مبتنی بر عملکرد، در مقایسه با سایر شبکههای تبلیغاتی که در آن تبلیغ‌کنندگان بر اساس عملکرد، پرداختی انجام نمی‌دهند و پرداخت‌ها بر مبنای اجاره‌ی فضای تبلیغاتی است،  درآمد تبلیغات بستگی به عوامل متعددی دارد.  لذا در این نوع  شبکه‌ها بیشتر تاکید بر کیفیت  است و اکثر درآمد از نمایش‌هایی حاصل می‌شود که منجر به عملیاتی واقعی از طریق کاربر نهایی شده و کاربر با آن تبلیغ ارتباط برقرار کرده باشد. بنابراین هرچه در انتخاب جایگاه نمایش تبلیغ، دقت بیشتری شود، کیفیت بیشتر و در نتیجه آن درآمد بیشتری کسب خواهد شد.

به عنوان نمونه برای تبلیغات میانی در یک بازی ساده، شما می‌توانید یک تبلیغ را در مراحل مختلف از جمله پیش از آن که کاربر بخواهد بازی را شروع کند، در میان بازی کردن و یا پس از اتمام یک مرحله (پیروزی یا شکست فرقی ندارد) به او نشان دهید. تجربه نشان داده است، کاربرانی که تبلیغات را انتهای فرآیند فعالیت خود (در این مثال انتهای مرحله بازی) در نرم‌افزار دیده‌اند عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داده‌اند ولی در مقابل اگر در میان فعالیت او(وسط اجرای بازی) تبلیغ نمایش داده شود، کاربر تمایلی برای پیگیری آن تبلیغ ندارد و در عین حال از نرم‌افزار شما دل زده هم خواهد شد. 
همچنین  تعداد نمایش تبلیغ می‌تواند بر رفتار کاربر اثر مستقیم بگذارد، یعنی نمایش بیش از حد تبلیغات، کاربر را ناراحت می‌کند. لذا جایگاهها و زمان‌های خوب نمایش تبلیغ، نه تنها درآمد تبلیغ به ازای هر نمایش را بالاتر می‌برند، بلکه باعث بهبود تجربه کاربر در برنامه شما خواهند شد که به حفظ و افزایش پتانسیل درآمد در آینده  بسیار کمک خواهد کرد. 

رفتار کاربر بر روی عملکرد بسیار حیاتی است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که درک الگوها و نحوه ارتباط کاربران با تبلیغات تلفن همراه در  هنگام استفاده از نرم‌افزار بسیار مهم است. در شبکههای مبتنی بر عملکرد، نمایش سریع‌تر تبلیغ به کاربر، فارغ از جایگاه نمایش و فرمت تبلیغ، میزان کلیک و نرخ تبدیل بیشتری را نسبت به تبلیغاتی دارد که پس از گذشت مدتی از  حضور کاربر در برنامه به او نمایش داده می‌شوند. این امر به این علت است که کاربر به صورت درگیرانه‌ای با محتوای نرم‌افزار ارتباط برقرار کرده است و تمایلی به بر هم زدن تمرکز خود در حین استفاده از نرم‌افزار ندارد. لذا یا تبلیغات را نمی‌بیند و به سرعت از آن‌ها عبور می‌کند و یا اگر بر روی آن کلیک کند،  ذهن او به سرعت تمرکزش را از روی تبلیغ بر می‌دارد و به سمت استفاده از نرم‌افزار سوق می‌دهد. برای همین موضوع است که تبلیغات در رسانه‌های ارتباطی نظیر تلگرام که کاربر به صورت درگیرانه‌ای در حال ارتباط با دیگران است به شدت کارایی پایین‌تری نسبت به رسانه‌های دیگر دارد. همچنین کاربران جدید درآمد بیشتری از تبلیغات حاصل می‌کنند تا کاربران قدیمی. بنابراین به عنوان یک الگوی کلی می‌توان گفت هر چقدر تبلیغ زودتر به یک کاربر نمایش داده شود و پیش از آن باشد که کاربر بر روی استفاده از نرم‌افزار تمرکز کرده باشد، آن نمایش عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمایش‌های دیرهنگام‌تر خواهد داشت، لذا درآمد حاصل از اولین نمایش تبلیغ‌دهنده نسبت به تبلیغ‌های سوم، چهارم یا پنجم، بیشتر خواهد بود.
بنابراین بر اساس توضیح فوق باید انتظار داشت که روزهای ابتدایی استفاده از یک شبکه تبلیغاتی در نرم‌افزار شما، روزهای پر سودتری باشند و روند درآمدی پس از چند روز کاهش(با فرض عدم افزایش قابل توجه کاربران) و به نرخ ثابت پایین‌تری میل کند. همچنین به دنبال این منطق، انتظار می رود که از ۱۰۰۰۰ نمایش تبلیغ به ۳۳۰۰ نفر (هر نفر ۳ تبلیغ مشاهده کند) درآمد بیشتری حاصل شود تا نمایش ۱۰۰۰۰ تبلیغ به ۱۰۰۰ نفر (هر نفر ۱۰ تبلیغ مشاهده کند). 
تمام موارد فوق نشان می‌دهد درک رفتار کاربر و اینکه کاربران شما به چه چیزی بیشتر و بهتر پاسخ می دهند، کلید موفقیت درآمدزایی از طریق تبلیغات خواهد بود. بهینه سازی جایگاه‌ها و زمان نمایش تبلیغ به شما کمک می‌کند تا درآمدهای خود را افزایش دهید، بدون آنکه تجربه کاربری نرم‌افزار خود را در معرض خطر قرار دهید.

شکی نیست که اگر شروع به کسب درآمد از نرم‌افزار خود کنید، مسیر بلندی برای درک پیچیدگی‌های رفتار کاربر و در کل پیچیدگی‌های کسب درآمد از نرم‌افزار خواهید داشت. ولی با آشنایی مقدماتی با آنچه که در بالا عنوان شد و با تعهد به بهترین بودن برای کاربرانتان، می‌توانید مطمئن باشید که قدم‌های کلیدی و محکمی را  در جهت موفقیت در این راه برداشته‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید